Tipus | Element singular |
Període | Segle XVI-XVII |
---|
Estil | Barroc |
---|
Autor | Llorenç Passoles (atrib.) |
Situació |
Cort, 24 |
Interès | Especial interès |
Les primeres rajoles aplicades a la capella del Roser es remunten a l'any 1634, data inscrita en un petit plafó de nou rajoles decorat amb fulles i querubins. Són rajoles d'estil pisà, d'esperit encara renaixentista, amb grotescs, cornucòpies, motius vegetals, ocells, cariàtides, angelets i sirenes.
Cap a l'any 1675 es van executar els famosos plafons de la Batalla de Lepant, esdevinguda un segle abans (1571), encomanats pel capítol per celebrar el centenari. Cadascun d'ells consta de 336 rajoles i la seva autoria ha estat atribuïda al ceramista barceloní Llorenç Passoles, autor, entre d'altres, dels murals de la Casa de Convalescència de Barcelona. Constitueixen una de les obres més valuoses de la rajoleria catalana. Van ser restaurades l'any 1981.
Un dels plafons representa l'escena de la batalla, amb les naus confrontades i en posició de combat. D'una banda, l'armada cristiana, comandada per Joan d'Àustria, amb les esquadres espanyola, veneciana i dels estats pontificis, i per l'altra l'armada turca, liderada per Alí Baxà.
L'altre plafó, situat al mur oposat, representa el lliurament del papa Pius V al comandant Joan d'Àustria de la bandera de la coalició cristiana, denominada la Lliga Santa. El papa ocupa l'espai central, agenollat als seus peus, veiem Joan d'Àustria, i a banda i banda, grups de cavallers i cardenals.